Poduszka powietrzna to element wyposażenia pojazdu, dzięki któremu minimalizuje się skutki wypadku. Jej celem jest zamortyzowanie uderzenia ciała (przede wszystkim głowy) podróżujących autem o różne elementy pojazdu. Stanowi ona odpowiednio ukształtowany, elastyczny worek, który podczas zderzenia wypełniany jest gazem (zwykle w ciągu 0.025 sek.). Napełniający poduszkę powietrzną gaz, najczęściej azot, jest w nią wstrzeliwany w sposób pirotechniczny. Uruchamiają go impulsy czujników, które rozmieszczone są w różnych miejscach samochodu. Czujniki rozpoznają, z której strony nastąpiło uderzenie, a następnie uruchamiają odpowiednie poduszki powietrzne. Jeśli stłuczka jest niewielka, poduszki mogą nie zostać uruchomione. Po tym jak poduszki powietrzne zostaną napełnione gazem, ta substancja lotna natychmiast z nich uchodzi poprzez specjalnie do tego przygotowane kanaliki. Dzieje się tak w celu umożliwienia prawidłowej amortyzacji w czasie uderzenia ciałem o poduszkę. Zapobiega to m.in. uduszeniu się osoby, która straciła przytomność na skutek wypadku.
Pierwszą poduszkę powietrzną zastosowano ponad 30 lat temu (1980 r.). Wyposażono w nią sedana klasy S wyprodukowanego w zakładach Mercedes – Benz w Sindelfingen. Był to początek nowej ery w dziedzinie bezpieczeństwa samochodów osobowych. Od 1992 roku przednie poduszki powietrzne znalazły się w standardowym wyposażeniu wszystkich samochodów marki Mercedes. W ostatnich latach inżynierowie zatrudnieni przez firmę ze Stuttgartu, pracując na udoskonaleniem poduszek powietrznych, wprowadzili także boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne oraz układy, które dostosowują reakcję systemu bezpieczeństwa do siły uderzenia.
Mercedes- Benz od początku traktuje poduszkę powietrzną jako uzupełnienie trzypunktowego pasa bezpieczeństwa ochraniającego pasażerów pojazdu na wypadek zderzenia czołowego w innym pojazdem. Wyniki testów zderzeniowych wskazują na to, iż jest to prawidłowe podejście. Optymalny system ochrony podróżujących autem to połączenie: poduszki powietrznej, zapiętych pasów bezpieczeństwa i napinaczy tychże pasów.
Ze statystyk wypadków drogowych wynika, iż poduszka powietrzna w kilku pierwszych latach jej montowania w pojazdach uratowała życie ponad 16 000 osobom w USA i Niemczech. Dziś ta liczba w samych Stanach Zjednoczonych wynosi już ponad 28 000 osób. Z każdym rokiem spada liczba ofiar śmiertelnych wypadków samochodowych na drogach. Dzieje się tak za sprawą coraz częstszego montowania poduszek powietrznych jako podstawowego wyposażenia w autach.
Rodzaje poduszek powietrznych:
1.Czołowa poduszka powietrzna- umieszcza się ją w kole kierownicy oraz w desce rozdzielczej leżącej na wprost pasażera pojazdu. Zabezpiecza ona przed uderzeniem m.in. głowę i klatkę piersiową, a także amortyzuje ciało kierowcy i pasażera w czasie zderzenia czołowego. W większości marek samochodowych jest ona wyposażeniem seryjnym.
2.Boczna poduszka powietrzna- ochrania ona ciało poszkodowanej osoby w czasie zderzenia bocznego. Umieszcza się ją zazwyczaj w bocznej krawędzi fotela. W klasie średniej samochodów stanowi wyposażenie dodatkowe, natomiast w wyższej- standardowe.
3.Poduszka powietrzna kolanowa- ochrania kolana kierowcy bądź pasażera podczas zderzenia czołowego. Umieszcza się ją pod kolumną kierowniczą albo zespala z poduszką czołową pasażera.
4.Poduszka powietrzna środkowego pasażera tylnej kanapy- amortyzuje ona skutki zderzenia czołowego pasażera siedzącego w środku tylnej kanapy. Umieszcza się ją w kapsule na pasie biodrowym wtedy, gdy brak jest pasa barkowego.
5.Kurtyny powietrzne- ochraniają głowy pasażerów auta w czasie zderzenia bocznego. Umieszcza się je w krawędzi dachu pojazdu.
Wyposażanie samochodów w różnego rodzaju poduszki powietrzne staje się dziś standardem. Wiele marek pojazdów klasy średniej już od kilku lat traktuje poduszkę powietrzną kierowcy i pasażera jako podstawę w zaopatrzeniu aut. Pamiętajmy jednak, iż warunkiem prawidłowego działania poduszek powietrznych jest zapięcie pasów bezpieczeństwa. Ponadto jadąc z nadmierną prędkością, możemy znacznie ograniczać możliwość prawidłowej ochrony naszych ciał za pomocą poduszek powietrznych. Nawet wyposażenie samochodu we wszystkie możliwie rodzaje poduszek powietrznych nie zastąpi wyobraźni i umiejętności kierowcy.
Jeśli podoba Ci się ten artykuł, podziel się nim ze znajomymi! Diggnij StumbleUpon Facebook Twitter del.icio.us Google Yahoo! Reddit