Systemy bezpieczeństwa w samochodach

Producenci samochodów coraz bardziej dbają o bezpieczeństwo swoich klientów oraz innych użytkowników ruchu. Żeby wybrać możliwie najbezpieczniejsze auto, należy zorientować się w jakiego rodzaju systemy bezpieczeństwa jest ono wyposażone. Systemy te są najczęściej oznaczane, niewiele na pierwszy rzut oka mówiącymi, skrótowcami. Oto niektóre z nich:

ABS (Antiblockersystem; Anti-Lock Braking System) – system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania. ABS ułatwia też stabilne prowadzenie auta przy hamowaniu. System ten jest szczególnie przydatny na nawierzchniach o zmniejszonej przyczepności.

ACC (Adaptive Cruise Control) – system, którego zadaniem jest utrzymanie ustalonej prędkości. W uzasadnionych przypadkach (np. by zachować bezpieczny odstęp między samochodami), ACC może zmniejszyć zadaną prędkość.

Active Drive (Renault) – ułatwia prowadzenie, trzymanie się zamierzonego toru jazdy oraz parkowanie pojazdu.

AFIL (Citroen), LDW (Volvo) – system ostrzegający (poprzez generator drgań w siedzeniu kierowcy lub ostrzeżenie głosowe) przed przekroczeniem linii bocznej na drodze (gdy nie zostaną włączone kierunkowskazy).

AIRBAG – poduszka powietrzna. Jej zadaniem jest zamortyzowanie uderzenia części ciała podróżnych o elementy samochodu w razie zderzenia czołowego lub bocznego.

ASR (Acceleration Slip Regulation), nazywany także: TCS, TC, ASC – system kontroli trakcji. Jego zadaniem jest nie dopuścić do poślizgu w czasie przyspieszania.

BAS (Brake Assist System) nazywany także: BA, EBA, EVA – system połączony z ABS-em. Wspomaga hamowanie pojazdu w sytuacjach awaryjnych, umożliwiając jego szybsze zatrzymanie.

BLIS (Blind Spot Information System) – system wspomagający obserwowanie obszar wzdłuż boków i z tyłu pojazdu, dzięki, zainstalowanym w bocznych lusterkach, kamerom. W razie pojawienia się w tej strefie innego pojazdu, przy lusterku wstecznym pojawia się świetlny sygnał ostrzegawczy.

City Safety (Volvo) – system ostrzegający przed kolizją. W razie sytuacji zagrożenia, system ten może aktywować hamulce zasadnicze.

DAC (Driver Alert Control) połączony z LDW (samochody Volvo) – system kontrolujący czujność kierowcy, poprzez wychwytywanie jego niestandardowych zachowań w sposobie jazdy. Ostrzeżenie pojawia się na desce rozdzielczej.

Dwustopniowe airbagi kierowcy i pasażera napełniają się adekwatnie do siły uderzenia.

ESP (Electronic Stability Program)/ESC (Electronic Stability Control) – system stabilizacji, kontrolowany przez układy ABS i ASR.

Jeśli podoba Ci się ten artykuł, podziel się nim ze znajomymi! Diggnij StumbleUpon del.icio.us Google Yahoo! Reddit

Powiązane wpisy